David Schneider, That Lot: «Το storytelling είναι σαν τον καρχαρία. Αν μείνει στάσιμο, πεθαίνει»

9 Μαΐου, 2018

Λατρεύει τα Instagram Stories, πειραματίζεται με το Snapchat και, ως έντονα πολιτικό ον, ξεχωρίζει το twitter. Ο David Schneider είναι ένας άνθρωπος της αφηγηματικής τέχνης, την οποία μεταγγίζει με επιτυχία στο social media marketing. Εξάλλου, είτε μιλάμε για κινηματογράφο είτε για social media, ο παρονομαστής είναι ένας: Η ιστορία.

Σεναριογράφος διάσημων ταινιών και τηλεοπτικών σειρών, όπως η ταινία «Ο θάνατος του Στάλιν» και τα «I’m Alan Partridge» και «The Day Today», αλλά και ιδρυτής του πολυβραβευμένου social media agency, That Lot, ο David Schneider φοράει δύο καπέλα αλλά έχει ένα πάθος: Την αφήγηση ιστοριών. Έντονα πολιτικοποιημένος, με χιούμορ που αναβλύζει και δύσκολα μεταφέρεται στο χαρτί, ο David Schneider είναι ένας από εκείνους τους χαρισματικούς ανθρώπους με τους οποίους μπορείς να συζητάς για ώρες. Εδώ, περιοριστήκαμε σε μια σειρά από διερευνητικές ερωτήσεις, αφήνοντάς σας να απολαύσετε περισσότερα από κοντά, στις 24 Μαΐου. Στη σκηνή του Lead Generation Conference ’18.

MW: Θα λέγατε ότι δικαίως τα social media βρίσκονται σήμερα στο επίκεντρο όλης αυτής της συζήτησης για τα προσωπικά μας δεδομένα και το πως τα διαχειρίζονται οι πλατφόρμες;


David Schneider:
 Νομίζω ναι, είναι καλό αυτό που συμβαίνει. Λειτούργησε ως ένα ξυπνητήρι για να αναρωτηθούμε όλοι πόσο σημαντικό είναι για εμάς να έχουμε τον έλεγχο των προσωπικών μας δεδομένων. Πολλοί άνθρωποι νομίζω δεν είχαν συνειδητοποιήσει τη «δύναμη» των μεγάλων εταιρειών. Πολλοί σοκαρίστηκαν. Είναι όμως σημαντικό να γνωρίζουμε, ώστε να κάνουμε πληροφορημένες αποφάσεις. Είναι εμφανές ότι δεν έχουμε κατανοήσει πως ακριβώς λειτουργούν τα social media στο παρασκήνιο. Όλη αυτή η συζήτηση ήταν σίγουρα ένα «wake up call» τόσο για τους χρήστες, όσο και για τις ίδιες τις πλατφόρμες. Η Άγρια Δύση είχε πλάκα, ήταν συναρπαστική και μπορούσες να κάνεις ότι θέλεις. Όμως μπορούσες και να σκοτωθείς…

MW: Ποια είναι η μεγαλύτερη εικόνα που κρύβεται πίσω από όλα αυτά; Βρισκόμαστε στην αρχή μιας νέας εποχής στα social media και στο digital marketing;

Ελπίζω ναι. Για τους χρήστες είναι πολύ σημαντικό να γνωρίζουν με ποιο τρόπο λαμβάνουν περιεχόμενο, είτε είναι διαφήμιση είτε πολιτικό περιεχόμενο. Για τις ίδιες τις πλατφόρμες, είναι πολύ σημαντικό να αναλάβουν σοβαρά τις ευθύνες τους απέναντι σε αυτό. Τα social media πάντως εξακολουθούν να είναι ο πιο άμεσος τρόπος επικοινωνίας, πιστεύω λοιπόν ότι στην εποχή του smartphone, θα εξακολουθήσουν να ενισχύουν τη θέση τους στο digital marketing. Με την προϋπόθεση ότι δεν προσπαθούν να καταχραστούν την αγάπη μας για ευκολία, την επιθυμία μας να τα έχουμε όλα στην άκρη των δαχτύλων μας.

MW: Σήμερα οπωσδήποτε διανύουμε την εποχή της κυριαρχίας του video. Ποιες είναι οι τάσεις που βλέπετε να ξεχωρίζουν; Τι έχει σημασία τελικά στο social media video advertising;

Η εποχή μας είναι εξαιρετική για video. Αυτό που με ενθουσιάζει με τα social media σήμερα είναι η δυνατότητα που σου δίνουν να δημιουργήσεις πολύ γρήγορα, εξαιρετικής ποιότητας οπτικό περιεχόμενο. Το οποίο μπορείς να δώσεις απευθείας στην παλάμη κάθε ανθρώπου! Με ενθουσιάζει πολύ αυτό τον καιρό να κάνω videos για Instagram stories. Πρόκειται για μία από τις πλέον ανερχόμενες τάσεις. Παρόλο που τα στατιστικά δείχνουν ότι το conversion rate είναι ακόμη χαμηλό, το βάθος του loyalty που παίρνεις από τους ανθρώπους που όντως κάνουν convert μέσω των Instagram stories, είναι τεράστιο! Νομίζω ότι ένας από τους λόγους είναι επειδή πρόκειται για ένα εντυπωσιακό feature. Μπορείς να κάνεις πολύ υψηλής ποιότητας videos, αλλά μπορείς να κάνεις και πιο «guerilla marketing» πράγματα. Πράγματα ιδιαίτερα ελκυστικά, διαδραστικά, με χιούμορ.

MW: Ποιος ο ρόλος του AR και VR στο social media marketing; Η καινοτομία στο οπτικό περιεχόμενο εν γένει, πρέπει να είναι προτεραιότητα;

Το AR έχει ήδη γίνει mainstream. Αρκεί να θυμηθούμε το Pokemon, ε; Το AR με ενθουσιάζει, το κοιτάμε πολύ και πειραματιζόμαστε, για παράδειγμα με το Snapchat AR Portal, όπου μπορείς να περάσεις από τον ένα κόσμο στον άλλο και να βλέπεις γυρίζοντας τον κόσμο από τον οποίο ήρθες. Το VR επίσης είναι εντυπωσιακό αλλά ακόμη λίγο αμήχανο. Νομίζω όμως ότι γενικότερα, παραμελούμε συχνά τη διάσταση του παιχνιδιού, του «playfulness». Ένα Instagram story που είχαμε φτιάξει, στο οποίο μπορούσες με το δάχτυλο πάνω στην οθόνη να μετακινείς ένα λεωφορείο στο δρόμο, είχε πολύ μεγάλη επιτυχία. Πολύ απλό, καθόλου ακριβό και είχαμε σχεδόν 90% completion από τους χρήστες.

Το παιχνίδι, που είναι τόσο σημαντικό στα social media και που μπορείς να το κάνεις τόσο καλά στα social media, πολλές φορές χάνεται λόγω δυσκινησίας και «γραφειοκρατίας» των εταιρειών. Αυτό όμως που πράγματι θέλουν οι άνθρωποι είναι αυτό το fun στοιχείο, όπως επίσης ανθρώπινες ιστορίες και αλήθεια. Επίσης κι αυτά μπορεί να χαθούν μέσα στον κυκεώνα των εγκρίσεων. Τέλος, είναι πάντα ενδιαφέρον να εξετάζεις διαφορετικούς τρόπους για να πεις μια ιστορία. Μπορείς πχ να κάνεις δράμα με χρήση VR; Ένα 360 δράμα; Αυτό που έχει σημασία για μένα πάντως, κυρίως λόγω της σχέσης μου με την τηλεόραση και τον κινηματογράφο, είναι η ανθρώπινη ιστορία. Εάν στην καρδιά μιας ιστορίας δεν βρίσκεται το παιχνίδι και η αλήθεια, ποιος ο λόγος να έχεις όλα αυτά τα VR και AR «στολίδια»;

MW:Είστε σίγουρα ένας άνθρωπος του περιεχομένου. Πιστεύετε ότι το περιεχόμενο εξακολουθεί να είναι ο βασιλιάς; Με ποιόν τρόπο σήμερα;

Μιλήσαμε για τις ανθρώπινες ιστορίες και τον συσχετισμό με τους ανθρώπους, ως νούμερο ένα προτεραιότητα για επιτυχημένο περιεχόμενο. Είτε μιλάμε για εμπνευστικό περιεχόμενο, ή χιουμοριστικό, το βασικό είναι η σχετικότητα. Το 80% των social σήμερα είναι paid, όμως, δεν έχει νόημα να βάζεις χρήματα πίσω από μια… πέτρα. Αν όμως έχεις στα χέρια σου ένα διαμάντι αντί για πέτρα, οι άνθρωποι θα το δουν ούτως ή άλλως. Έχει παραμεληθεί λοιπόν σήμερα κάπως το περιεχόμενο που δεν χρειάζεται χρήματα για να ξεχωρίσει. Το 92% των ανθρώπων εμπιστεύεται τα earned media, σε αντίθεση με το 50% των ανθρώπων που εμπιστεύονται τα paid media. Γι’ αυτό το λόγο, το περιεχόμενο πάντα θα είναι ο βασιλιάς.

MW:Ποια είναι η αγαπημένη σας πλατφόρμα και για ποιους λόγους;

Προσωπικά το twitter, αλλά αυτό έχει να κάνει με το γεγονός ότι με ενδιαφέρει πολύ η πολιτική και η ειδησεογραφία και το twitter έχει αυτή την αμεσότητα και ταχύτητα. Είναι εξαιρετική πλατφόρμα για πολιτικούς, γι’ αυτό εξάλλου τη χρησιμοποιεί και ο Donald Trump τόσο πολύ… Σε αντίθεση με το Instagram… Αν και θα ήθελα πολύ να δω το Instagram του Trump!
Επαγγελματικά τώρα, με ενθουσιάζουν πολύ τα Instagram stories, οι δυνατότητες του Instagram. Η δική μας εταιρεία είναι χτισμένη γύρω από τις πλατφόρμες με ανθρώπους που εξειδικεύονται σε καθεμιά από αυτές.

MW:Τι απολαμβάνετε περισσότερο, τη δουλειά σας στο agency, ή τη δουλειά σας για τον κινηματογράφο και την τηλεόραση;

Νομίζω ότι τα χρειάζομαι και τα δύο, το ένα τροφοδοτεί το άλλο. Είμαι καλύτερος συγγραφέας λόγω της δουλειάς μου στα social media. Από την άλλη, η τελειομανία του κινηματογράφου, ωφελεί τη δουλειά μου στα social media. Επίσης, η δουλειά στον κινηματογράφο μου έμαθε πόσο σημαντική είναι η εξέλιξη της ιστορίας. Ο Woody Allen έλεγε, ότι μια σχέση είναι σαν τον καρχαρία. Πρέπει να προχωράει μπροστά αλλιώς πεθαίνει. Το storytelling σε κάθε του μορφή, πρέπει να είναι σαν τον καρχαρία. Πρέπει να προχωράει μπροστά. Αυτό έχω μάθει γράφοντας σενάρια και αυτό ωφελεί τη δουλειά μου στα social media. Εάν δεν εξελίσσεσαι, κάποια στιγμή θα πιάσεις τον εαυτό σου να επαναλαμβάνεται.

MW:Είστε ένας άνθρωπος του περιεχομένου, που «ζει» στα social media. Βιβλία, διαβάζετε;

Ω, καλή ερώτηση! Όχι πια, όχι τόσο! Παλιότερα ναι, διάβαζα πολλά βιβλία και μου άρεσε να τα έχω στη βιβλιοθήκη μου, αλλά σίγουρα η εποχή αυτή έχει περάσει. Έχω όμως μια θεωρία με την οποία… υπερασπίζομαι τον εαυτό μου! Πριν από μερικούς αιώνες, θα ακούγαμε κάποιον να λέει με αγανάκτηση: «Κανείς δεν διαβάζει πια επικά ποιήματα, όλοι ασχολούνται με τις νουβέλες!». Τα πράγματα λοιπόν αλλάζουν. Αυτή είναι η… υπερασπιστική μου γραμμή, αν και, ναι, αισθάνομαι άσχημα που δεν διαβάζω πια βιβλία!

MW:Από τις πιο γνωστές σας δουλειές τελευταία, είναι η ταινία «Ο θάνατος του Στάλιν». Τι αντιπροσωπεύει για εσάς;

Η ταινία αυτή μιλάει για τον κίνδυνο που ελλοχεύει όταν επιτραπεί στους ανθρώπους να καταχραστούν την εξουσία. Ο κόσμος σήμερα δείχνει να αναζητά τους δυνατούς, «σιδερένιους» ανθρώπους, πράγμα που εγκυμονεί πάντα τον κίνδυνο της απολυταρχίας, σε όλο τον κόσμο. Η ταινία υπενθυμίζει με ένα χιουμοριστικό τρόπο, πόσο εύθραυστη είναι τελικά η δημοκρατία…

MW:Τι θα πρέπει να περιμένει το κοινό του Lead Generation Conference ’18 από την παρουσίαση σας;

Νομίζω ότι αυτό που χρειαζόμαστε όλοι σήμερα είναι πραγματικά παραδείγματα, case studies και tips. Έχουμε εκτεθεί αρκετά στη στρατηγική και στη θεωρία, οπότε πρέπει να δούμε πλέον τι δουλεύει και τι όχι. Θα μιλήσω λοιπόν με συγκεκριμένα παραδείγματα για συγκεκριμένες πλατφόρμες και θα δώσω συμβουλές για κάθε πλατφόρμα, παρακινώντας τους ακροατές να δοκιμάσουν διαφορετικές τεχνικές σε ανάλογες περιστάσεις.

Focus Points
• Η συζήτηση για τα προσωπικά δεδομένα στα social media ήταν ένα αναγκαίο wake up call
• Η Άγρια Δύση (των social media) ήταν συναρπαστική, μπορούσες να κάνεις ότι θέλεις. Μπορούσες βέβαια και να σκοτωθείς…
• Μπορούμε σήμερα στα social media να πειραματιστούμε με πιο «guerilla» marketing ιδέες
• Έχει παραμεληθεί κάπως σήμερα το περιεχόμενο που δεν χρειάζεται χρήματα για να ξεχωρίσει
• Εάν δεν εξελίσσεσαι, κάποια στιγμή θα πιάσεις τον εαυτό σου να επαναλαμβάνεται. Αυτό ισχύει ιδιαίτερα όταν αφηγείσαι ιστορίες
• Τον Μάιο στην Αθήνα θα δώσω συγκεκριμένα παραδείγματα και συμβουλές, για συγκεκριμένες πλατφόρμες. Θα παρακινήσω τον κόσμο να δοκιμάσει διαφορετικές τεχνικές